- http://vpython.org/contents/docs/index.html
- https://pypi.org/project/IVisual/
- http://www.glowscript.org/
- https://pypi.org/project/vpython/
- https://en.wikipedia.org/wiki/VPython
Instalacja poszła z pewnymi problemami. Zanim zostanie zainstalowany VPython, trzeba zainstalować paczkę Jupyter (w tej kolejności), jest to spowodowane jakimś bugiem:
mkdir vpython3 cd vpython3/ virtualenv -p python3 venv source venv/bin/activate pip3 install jupyter pip3 install vpythonW API pojawiły się pewne drobne zmiany, dlatego postanowiłem przepisać standardowy przykład "bouncing ball" na nową wersję. Przy okazji odkryłem na stronie projektu informacje o module povexport do przechwytywania obrazu animacji. Wcześniej przechwytywałem obraz z ekranu (za pomocą PIL) i wycinałem obszar w którym pojawia się okno animacji.
- http://vpython.org/contents/FAQ.html
- https://github.com/BruceSherwood/vpython-jupyter/blob/master/Demos_no_notebook/povexport.py
- https://github.com/BruceSherwood/vpython-jupyter/blob/master/Demos_no_notebook/povexport_example.py
import vpython as vp
import povexport
scene = vp.canvas(title='3D scene',
x=0, y=0, width=400, height=400,
center=vp.vector(0, 0, -0), autoscale=False)
vp.display(scene)
starting_height = 4
floor = vp.box(pos=vp.vector(0, 0, 0), length=4, height=0.5, width=4, color=vp.color.green)
ball = vp.sphere(pos=vp.vector(0, starting_height, 0), radius=1, color=vp.color.red)
ball.velocity = vp.vector(0, -1, 0)
dt = 0.01
frame = 0
while 1:
vp.rate(100)
ball.pos = ball.pos + ball.velocity*dt
if ball.pos.y < ball.radius:
ball.velocity.y = abs(ball.velocity.y)
else:
ball.velocity.y = ball.velocity.y - 9.8*dt
file_name = 'img-%04d.pov' % frame
inclist = ['colors.inc', 'stones.inc', 'woods.inc', 'metals.inc']
povexport.export(scene, filename=file_name, include_list=inclist)
frame += 1
if ball.pos.y > starting_height:
break
Co się zmieniło (dla mnie):- nowy moduł importu (zamiast visual jest vpython)
- parametry przyjmują explicit obiekt vector i nie tolerują trójelementowej krotki
- funkcji display zmieniła nazwę na canvas
Nie obyło się bez małej ingerencji w kod, gdyż domyślnie obliczania ustawień odległości kamery w povexport były zbyt małe. Może coś robiłem nie tak, ostatecznie zmieniłem jedną linijkę.
# ... # cpos = 1.5*displayscale*canv.camera.pos # 1.5 is a not understood fudge factor cpos = 10*displayscale*canv.camera.pos # ...W zasadzie, można pokusić się również o stworzenie skryptu, który edytuje pliki .pov i zmienia linijki z ustawieniami kamery. Zmiana w pliku .pov, którą uzyskałem:
camera {
right <-image_width/image_height, 0, 0> // vpython uses right-handed coord. system
location <0.000000, 0.000000, 173.205081>
up <0.000000, 1.000000, 0.000000>
look_at <0.000000, 0.000000, 0.000000>
angle 60.000000
}
Przerobienie plików z formatu .pov na .png:for i in *.pov; do povray Height=400 Width=400 Display=false Output_File_Type=N $i 2>/dev/null; doneNowa wersja skryptu ([1], [2]) do tworzenia animacji video/gif. Wyeliminowałem straty, które pojawiały się podczas składaniu video z plików .png, przez zastosowania kodeka H.264 i manipulacji "Constant Rate Factor" (uwaga, z ustawieniami CRF trzeba ostrożnie)
#!/bin/sh PALETTE_FILE="tmp_pallete.png" VIDEO_FILE="output_video.mp4" INPUT_FILES="img-%4d.png" OUTPUT_FILE="output.gif" FILTERS="fps=25" ffmpeg -r 100 -i $INPUT_FILES -c:v libx264 -crf 0 -preset veryslow $VIDEO_FILE ffmpeg -v warning -i $VIDEO_FILE -vf "$FILTERS,palettegen" -y $PALETTE_FILE ffmpeg -v warning -i $VIDEO_FILE -i $PALETTE_FILE -lavfi "$FILTERS [x]; [x][1:v] paletteuse" -y $OUTPUT_FILEEfekt końcowy:

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz